Vad ska man tänka på när man börjar styrketräna? Hur ska man börja? Vilka pass ska man göra när? Vilka fel gjorde jag i början?

Innan jag började

Jag funderade mycket på hur ofta jag ville träna och vad jag skulle komma att träna. Jag kom till slut fram till att jag ville bygga upp muskler och bli starkare. Då hade jag ett mål och bröjade söka efter ett ställe att träna på och tillslut så kom jag framtill att det kanske var till gymmet jag skulle söka mig. Men vilket gym? Stora frågor har många svar men till slut så valde jag i alla fall att börja träna på Friskis och Svettis på Frösön. Det var åtminstone nära hem så det kanske skulle bli lättare att ta sig dit. Min rekomendation till er läsare efter att ha aft dessa tankar och funderingar, är att om du vill börja träna välj någonstans att brörja kanske nära hem så att du taig iväg sedan går det ju alltid att byta gym/träningslokal. Vill du bli i allmänt bättre form men har svårt att få ihop tiden till träning, så kanske det kan vara en idé att träna korta, effektiva pass hemma också, allt är upp till dig och hur du känner.

Kom ihåg att den bästa träningen är den som blir av.

Jag har en bakgrund av att ha tränat mycket kampsport sedan unga år men har under de senaste åren (kan vara så många som 8-10 år) tränat allt mindre då jag kännt att kampsporten inte gett mig det jag varit ute efter. Under kanske två år tränade jag inte alls och började då gå i ovan nämnda tankar angående att börja på något gym. Så hösten 2017 hade jag då valt gym och gick dit. Under hela det första året gick jag och släntrade omkring bland maskinerna och vikterna utan något egentligt mål utom just tanken om att bli starkare. Under våren och hösten 2018 hade jag ett par möten med en PT som rekomenderade lite olika övningar, dessa körde jag till årsskiftet 18/19 då jag upptäckte programmet Strating Strength.

Utifrån mina erfarenheter så rekomenderar jag att när du brörjar träna så pröva på lite olika grejer men börja på ett program kanska snart. Om du tränat väldigt lite eller inget alls, så är det bättre att börja försiktigt med låga vikter och få pass i veckan, exempelvis med 2-3 pass. Det är bättre att öka vartefter än att gå ut för hårt i början. Tänk realistiskt när du planerar din träning, och planera inte in mer än du verkligen hinner med när vardagen kommer emot. Men försök också prioritera träningen, för annars kommer den aldrig att bli av.

Efter att ha kört programmet Starting Strength i två månader så ville jag börja köra kondition men upptäckte att jag behövde någon som pushade mig i det. Då valde jag att byta gym och gå över till Crossfit Östersund. Där är det många gruppträningar med både styrka och kondition. Det är även en bra gemenskap som jag tror att alla utövare av en fysisk aktivitet behöver någon gång.

Summering

Alltså vad jag gjorde rätt var alltså att börja på ett gym och få en start i min träning. Vad jag däremot gjorde fel var att släntra för mycket och för länge på gymmet innan jag började på ett träningsprogram och började träna mer konkret. Jag började också med kondition alldeles försent vilket jag hade behövt redan från början för oj vad jag kände att jag låg på noll när jag började på crossfit.